Tekst

Procesles 14: De heilige graal

De cursusleider was verliefd geworden op de buitenlandse uitvinding van het procesdenken. Daarom zou hij uit de procesbijbel van Six Sigma een selectie maken van handige methodieken en die in een handboek voor functioneel beheer zetten. Hij wist wat...

Procesles 13: Nederland

Nederland was het paradepaardje van de cursusleider. In het buitenland bestaat functioneel beheer namelijk niet, maar uit datzelfde buitenland komen wel alle theorieën, trainingen en boeken die in Nederland worden aangeboden. ‘Er bestaat geen Engels...

Procesles 12: Voor de winst

Bij het horen van de opdracht om een bestelapp te ontwerpen had Troetelbeer meteen aan de technische vereisten gedacht en geweten dat hij daar beter in was dan iedereen anders. De andere groepjes dachten daar vast helemaal niet aan, zoals Caller...

Procesles 11: Er ontbreekt iemand

Dominee had mij verteld dat hij niet begreep hoe mensen altijd zo snel het lokaal konden verlaten. Altijd wanneer hij opstond en om zich heen keek, bleek iedereen al te zijn verdwenen. Hoe deden die mensen dat? ‘Tja,’ had ik gezegd, terwijl ik me in...

Procesles 10: Theorie

De eerste lesdag had mij alles behalve gemotiveerd om het boek van de cursusleider te gaan lezen. Later, toen ik wel moest vanwege het huiswerk, bleek gelukkig dat het boek wel degelijk stof tot nadenken bood. Zoals bijvoorbeeld de pagina waarop het...

Procesles 9: Gewoon doen

Na de eerste lesdag zaten de kleuren van Troetelbeer steevast in mijn hoofd. Zeker nadat hij me nog wat dingen over het DISC-model had toegelicht die mij niet meer scherp op het netvlies hadden gestaan. Het DISC-model wordt visueel weergegeven als...

Procesles 8: DISC-model

De allereerste lesdag was de cursusleider de hele ochtend aan het woord geweest. Pas hij na drie uur zenden had hij het startschot gegeven om in groepjes van vier aan een opdracht te werken. Ik was meteen gevlogen. Mijn filosofie: eerst het...

Procesles 7: Goed doen

Het volledige eerste uur van de eerste cursusdag was door de cursusleider gewijd aan antitheorisme (van ‘antitheorisme’ is sprake wanneer iemand een sterke, negatieve mening heeft over theoretische kaders). Samenvattend vertelde de cursusleider dat...

Procesles 6: Abstracte dingen

Ons groepje had de halve opdracht voltooid. Het eerste lijstje dat we moesten maken hadden we opgevat als de velden die je op een meldingsformulier uitvraagt, maar er moest nog een tweede lijstje gemaakt worden. Wat zouden we daarmee doen? ‘Hier...

Procesles 5: Triggers

De cursusleider klikte door naar de volgende slide van zijn presentatie. Hij wees naar het grote beeldscherm waarop nu in koeienletters stond: ‘Het is belangrijk om de juiste kennis van de trigger te hebben en de juiste kennis over de trigger te...

WANSING